Synspunkt af Joachim Clausen, næstformand i Danske Svineproducenter
Kære detailhandel, husk nu at få ryddet op efter priskrigen i december
Lige nu oplever vi den traditionsrige priskrig i detailhandlen. Varer som flæskesteg, fløde, smør og sødmælk sælges i mange supermarkeder så billigt, at forbrugerne valfarter til, og de fylder så kurven med mange andre ting.
I en tid med høj inflation kan ingen bebrejde forbrugerne at gå efter prisen. Men pris er en indikator for kvalitet, og derfor har priskrigen konsekvenser for gode danske fødevarers brand. Pilen peger derfor på detailhandlen, som hvert år sætter store summer til for ”at vinde julen”. Når julehandlen er overstået, har detailhandlen et kæmpe ansvar for at få ryddet op efter priskrigen, så gode danske kvalitetsfødevarer ikke får et ”discount-stempel”.
Konkurrence er godt, men priskrigen i julen foregår ikke på almindelige konkurrencevilkår. Efter decembers priskrig sidste år, udtalte Coops informationsdirektør, Jens Juul Nielsen, at ”isoleret set er det en vanvittig dårlig forretning for os at sælge varerne så billigt. I december solgte vi til langt under kostpris, og på varer som flæskesteg, fløde og sødmælk satte vi mange penge til”.
Mange forbrugere vil i disse tider, hvor det er svært at få enderne til at mødes i husholdningsbudgettet, glæde sig over, at julemiddagen ikke slår bunden ud af budgettet. Det forstår vi så glimrende, og vi ønsker, at alle danske familier skal have råd til at sætte en god dansk flæskesteg på julebordet. Men det giver et stik i vores landmandshjerter at se højkvalitetsprodukter bliver solgt til langt under kostprisen. For pris signalerer kvalitet. Derfor advarede professor i markedsføring ved CBS, Mogens Bjerre, sidste jul om, at priskrigen kan have betydning for supermarkeders brand.
Pilen peger ikke på forbrugerne. Pilen peger på detailhandlen, som har et kæmpe ansvar ved at være bindeleddet mellem producenterne og forbrugerne.
Vi kender ingen landmænd, der går på arbejde hver dag i marken eller i stalden for at producere varer, der bliver solgt til under kostpris og får et ”discount-stempel”. Vi kender derimod masser af danske landmænd, der går på arbejde hver dag for at producere verdens bedste fødevarer.
Som med alle andre krige er der også noget, der bliver ødelagt i priskrigen, nemlig danske kvalitetsfødevarers image og brand. Så derfor kære detailhandel, når I nu har overstået priskrigen i januar, har I et ansvar for at få ryddet op.
Det kan I f.eks. gøre ved at bruge jeres position som bindeled mellem producenter og forbrugere til at kommunikere det store arbejde, som danske landmænd gør for at skabe fødevarer af høj kvalitet til forbrugerne.
I kunne f.eks. fremhæve, at vi i Danmark har det laveste forbrug af antibiotika, når vi sammenligner os med de øvrige europæiske lande, der har højt husdyrhold. I kunne også sætte fokus på, at når en forbruger vælger dansk grisekød frem for udenlandsk kød, så støtter forbrugeren en sektor, der har taget initiativ til, at alle grise skal være løsgående hele livet.
I kunne også sætte fokus på, at danske producenter af grise og grisekød hvert år investerer betydelige midler i forskning og udvikling, så vi kan nå vores mål om en klimaneutral produktion.
Der er masser af gode historier at fortælle om danske fødevarer. Tager detailhandlen medansvar for at fortælle dem, tager den også ansvar for at rydde op efter priskrigen.
Yderligere oplysninger kan fås hos Joachim Clausen, tlf. 5355 7412